mandag 17. oktober 2011

Blender

I dag har vi jobbet med noe som heter blender. Med blender kan du skape dybdeskarphet.


1.0 Ekstremt stor blenderåpning (liten dybde) (lyssterk)
1.4  ganske mørkt

2
2.8  svakt lys
4
5.6  svakt lys
8
11
16  Sollys
22 (stor dybde) (lyssvak)

Har du innstillingen 1.0 får du stor kontrast mellom forgrunnen og bakgrunnen. Forgrunnen vil være skarpt og klart mens bakgrunnen vil være skurrete og uklar. 

Men har du innstilling 22 (eller 36 som jeg har på mine bilder) så vil bildet ha en dybdeskarphet som fremhever alle motivene i bildet. Forgrunnen, mellomgrunnen og bakgrunnen vil være like skarpe. 
Forventningene jeg hadde var ikke helt de samme som resultatene jeg fikk på bildene, men du ser større forskjell på enkelte bilder enn andre. 



Her har jeg brukt et lavt tall som gir stor blenderåpning. Dette gir liten dybde i bildet. 

Her har jeg brukt et høyt tall som gir liten blenderåpning. Dette gir stor dybde i bildet. Forskjellen på disse to sykkelbildene er mursteinen i bakgrunnen. Du kan se den tydeligere på dette bildet.

Høyt tall, liten blenderåpning, stor dybde.
Her har jeg brukt lavt tall med stor blenderåpning som skaper liten dybde. Dette bildet fokuserer på mellomgrunnen slik at forgrunnen og bakgrunnen er skurrete og uklart.

Lavt tall, stor blenderåpning, liten dybde. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar