lørdag 7. januar 2012

Bokomslag

Det siste oppdraget vårs går ut på at vi skal lage et bokomslag til tittelen "svart" eller "sort". Jeg valgte ut noen bilder som jeg ville bruke. Disse bildene er vidt forskjellige selv om alle er svart/hvitt. Siden vi skal lage bokomslag, så er det mulig å ha forskjellige sjangrer. Valget mitt går på tre forskjellige sjangrer: Krim, drama og kjærlighet.

Dette bokomslaget er min favoritt!
Jeg har alltid likt dette bildet, og endelig har jeg fått brukt det til noe det virkelig passer til.
Dette bokomslaget går innenfor sjangeren Krim. Her har jeg lagt vekt på mørke farger som grått og svart. Det spennende med dette omslaget er at kun øyet er i farge, lysegrønn. Dette skaper interessepunkt og kontrast. Det andre som er spennende er at bildet dekker fremsiden, ryggen og baksiden av boka. Så når boken blir åpnet opp vil helheten av bildet komme frem.
Jeg valgte å ha den typen skrift fordi enkle og tykke bokstaver passer bra til "sinte" bilder.

Her er sjangeren kjærlighet.
Egentlig kan jeg ikke fordra kjærlighetsromaner fordi de alltid er så klisje. Problemet er at dette bildet er veldig koselig og vakkert, men det finnes ikke noen sjanger som heter "koselig" eller "vakker". Derfor, med litt uenigheter med meg selv, ble det til slutt kjærlighet.
I dette omslaget har jeg brukt bildet av meg selv på bare fremsiden slik at det blir fokuset. Tittelen er også godt synlig selv om den kommer som nr. 2 i rekken av å tiltrekke seg øynene. Jeg har også gjort en liten vri med plasseringen av tittelen. Dette gjør at den blender bedre inn i bildet.
Valget av denne type skrift ble tatt fordi skriften er tynn, litt elegant samtidig som den ser litt håndskreven ut. Denne skriften minnet meg om et håndskrevet kjærlighetsbrev.

Her kommer sjangeren drama inn.
Dette omslaget skal representere drama, eleganse og et hint av vemmelse.
Omslaget er satt sammen av svart, hvitt og gråtoner.
Bildet har jeg plassert på baksiden med litt tekst under for å gjøre noe litt utenom det vanlige. Bildet har et bra uttrykk i seg selv, men når du leser "små sorte hemmeligheter" under, gir bildet et mye bedre uttrykk om hva boka handler om.
Valget av denne type skrift ble tatt fordi skriften er tynn, elegant og skummelt feilfri. Dette minner meg om en skrift som kunne vært i en dagbok. Og som kjent så ser dagbøker rosa og søte ut, men innholdet kan vært så mye mye verre.

Felles for alle disse bokomslagene så har jeg lært at jeg virkelig liker dette! Å lage omslag til sjangrer er utrolig gøy så lenge man kan det å skape gode og spennende ideer. Dette oppdraget har jeg virkelig kost meg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar